Kunstig intelligens kan være dødsstødet til byggeriets vanetænkning

Kunstig intelligens har potentialet til at forandre mange af bygge- og installationsbranchens dårlige vaner. De nye digitale værktøjer kan hjælpe med alt fra tilbud til at mindske spild, forbedre logistik og reducere CO2. Nu sætter Fællesfonden fokus på den praktiske anvendelse af AI på konferencen: Kunstig intelligens i bygge- og installationsbranchen.

Byggeriet er kendt for at være en branche, der bygger på traditioner og sjældent tænker ud af boksen. Men noget tyder på, at kunstig intelligens er godt i gang med at forandre branchen indefra. Således viser Byggeriets Modenhedsmåling 2024, at 21 procent af byggeriets virksomheder er begyndt at bruge kunstig intelligens i deres dagligdag. Nu vil Fællesfonden have endnu flere med på den digitale bølge med konferencen: Kunstig intelligens i bygge- og installationsbranchen

  • Kunstig intelligens kan hjælpe bygge- og installationsbranchen med at blive mere effektiv, reducere spild og etablere bedre samarbejder for at nævne nogle få eksempler. Men vi oplever, at mange har svært ved at se, hvordan det kan spille en rolle i deres virksomhed. Derfor giver vi en kort indflyvning til teorien og deler ellers ud af de praktiske erfaringer, der allerede findes i branchen, siger sekretariatschef for Fællesfonden Sidse Buch.

Stærk sparringspartner

Der er ingen tvivl om, at der er noget at hente på bundlinjen for de virksomheder, som tager kunstig intelligens til sig. Overordnet set kan virksomheder opnå en effektivisering på op til 30%, fortæller co-founder og partner i Institute AI Tim Andersen, som indleder konferencen:

  • Kunstig intelligens forandrer alle aspekter af vores arbejdsliv. På den korte bane er det en stærk sparringspartner, der kan hjælpe med et væld af arbejdsopgaver fra kreative processer til mere rutineprægede opgaver. Virksomhederne skal i gang nu, for det bliver et væsentligt konkurrenceparameter i kampen om opgaverne og medarbejderne.

Nysgerrighed og interesse

Samme tendens ser digitaliseringschef i ConTech Lab en del af Molio Ole Berard. Gennem sine godt femten år i byggebranchen har han tit mødt en mur af modstand mod at måle og indsamle data blandt branchens udførende virksomheder. Nu oplever han en kæmpe nysgerrighed og interesse fra små og mellemstore entreprenørvirksomheder, som kan se konkurrencefordelene i de nye digitale værktøjer. 

  • Kunstig intelligens giver små og mellemstore virksomheder adgang til specialiseret viden og kompetencer, de ikke tidligere har haft in house. Lige pludselig kan de udarbejde arbejdspladsvurderinger, foretage risikovurderinger og skrive tilbudstekster på den halve tid uden specialistviden. Det er en kæmpe gevinst for deres forretning, siger Ole Berard.

Zoomer vi ud fra den enkelte virksomhed til branchen som helhed, giver kunstig intelligens også mulighed for at løse nogle af byggeriets helt store gordiske knuder som dårlig logistik, materialespild og store CO2 udledninger:

  • Der er et kæmpe potentiale i at bruge kunstig intelligens til at hjælpe med at finde relevant data, få styr på data og fortolke data. Det vil hjælpe os med at finde besparelser på energiforbrug, materialer og CO2 udledninger på byggepladsen. Men første skridt er at få teknologien op under neglene, samle op og evaluere. Det vigtigste er at få erfaringerne og være med nu, så du er klar, når det næste store udviklingstrin kommer, slutter Ole Berard.